Bekijk hier de webversie
 
 
 
headerafbeelding
  Verbinding A8-A9 - vrijdag 10 maart 2017  
 
Tunnelvariant voor Nul-plusalternatief mogelijk toegevoegd aan planstudie Verbinding A8-A9
>
> Viaductvariant ook nog in planstudie
> Uitwerking tunnelvariant
> Na de zomer besluit
 
 
Tunnelvariant voor Nul-plusalternatief mogelijk toegevoegd aan planstudie Verbinding A8-A9

Definitieve beslissing na Stuurgroepoverleg

Voor het Nul-plusalternatief, een van de mogelijkheden voor het verbeteren van de route tussen de A8 en de A9, wordt een tunnelvariant toegevoegd aan de planstudie Verbinding A8-A9. Dit voornemen hebben Gedeputeerde Staten (GS) vandaag per brief aan Provinciale Staten laten weten. Een definitieve beslissing over dit voornemen wordt gemaakt in de Stuurgroep (overleg met de samenwerkingspartners) eind maart. Voor het Nul-plusalternatief zijn er dan twee inpassingsopties, naast het Heemskerk- en Golfbaanalternatief.

 
 
 
Viaductvariant ook nog in planstudie
Tot nu toe werd alleen een viaductvariant onderzocht voor het Nul-plusalternatief. Deze variant wordt ook nog steeds meegenomen in de planstudie. In januari jl. stelden GS, op advies van de Stuurgroep, de viaductvariant vast als voorkeursontwerp voor het Nul-plusalternatief. Deze invulling werd kansrijker geacht dan de tunnelvariant vanwege milieueffecten, doorstroming en kosten. De Statencommissie Mobiliteit en Financiën heeft aangegeven een tunnelvariant te willen toevoegen aan de planstudie Verbinding A8-A9. GS zijn bereid deze extra tunnelvariant te laten onderzoeken.
 
 
 
Uitwerking tunnelvariant

De tunnelvariant die toegevoegd wordt aan het onderzoek betreft de korte tunnel, tussen de Brassertunnel en de Nauernasche Vaart. Een langere, diepe, tunnel onder de Brassertunnel door is door adviesbureau Bosch Slabbers beoordeeld als niet realistisch, vanwege hoge kosten, technische uitvoerbaarheid en inpassing.

Voor de korte tunnelvariant is voor de variantenafweging een ontwerp gemaakt met bijhorende visualisaties en kostenraming. Om op korte termijn alle beslisinformatie – die bestuurders nodig hebben voor de keuze voor een voorkeuralternatief – op te leveren, vindt geen nadere detaillering van deze ontwerpen en visualisaties of aanvulling van de ontwerpboeken plaats.

 
 
 
Na de zomer besluit

Het onderzoeken van de tunnelvariant leidt tot vertraging in het proces. Om deze variant op een gelijkwaardig onderzoeksniveau te brengen gaat 4 maanden extra kosten. Hierdoor kan na de zomer een besluit genomen worden over een voorlopig voorkeursalternatief, in plaats van in mei. Het onderzoeken van de tunnelvariant kost ongeveer 100.000 euro extra.

 
 
 
 
Colofon

Deze nieuwsbrief is een uitgave van project Verbinding A8-A9.

 

Inschrijven voor deze nieuwsbrief

twitter Twitter