Voor ieder alternatief lag er een flinke ontwerpopgave. In september en oktober 2016 werden in het tijdelijke projectbureau in Assendelft, samen met bewoners en experts, vele mogelijke varianten bedacht. Het ontwerpteam stond voor de uitdaging om hiervan een samenhangend en werkend geheel te maken.
Uiteindelijk werden aan de bestuurders van de samenwerkende partijen (provincie Noord-Holland, Vervoerregio Amsterdam en de gemeenten Zaanstad, Uitgeest, Heemskerk, Beverwijk en Velsen) acht keuzes voorgelegd. Op zeven punten werd een unanieme keuze gemaakt. Ten aanzien van de aansluiting van het Golfbaanalternatief op de A9 was geen eensluidende keuze.
Een overzicht van de belangrijkste keuzes die gemaakt zijn:
Nul-plusalternatief Er is gekozen voor een verhoogde ligging. Deze variant is gunstiger voor de doorstroming van het verkeer en minder kostbaar dan een tunnelvariant.
Heemskerkalternatief Er is gekozen voor een tunnel bij de Kilzone om het open karakter van het gebied te behouden en vanwege de belangen van de Stelling van Amsterdam. Deze tunnel is ook gunstig voor het recreatief (fiets)verkeer in het gebied.
Golfbaanalternatief Er is gekozen voor een ‘aansluiting’ op de A9 in plaats van een ‘knoop’. Beiden voldoen verkeerskundig en de kosten van een ‘aansluiting’ zijn substantieel lager. De drie IJmond-gemeenten (Heemskerk, Beverwijk en Velsen) delen dit standpunt niet en spreken hun voorkeur uit voor een ‘knoop’.
Ontsluiting Assendelft en Saendelft Bij het Heemskerk- en Golfbaanalternatief is gekozen voor een aansluiting ter hoogte van sportpark De Omzoom. Dit blijkt de enige toekomstbestendige oplossing te zijn.
Een toelichting op deze en alle andere gemaakte keuzes is na te lezen in de ontwerpboeken. Deze zijn te downloaden op de project-website.
|