headerafbeelding
  Centrale bediening bruggen en sluizen - maandag 11 juni 2018  
 
> Hoogste punt bereikt
> Voortgang van de bouw
> Nieuwe werkplek bedienaren
> Brugwachters opgeleid met bediensimulator
> Gestuurde grondboringen voor glasvezel
> Duurzaamheid van het gebouw
> Planning
 
 
Hoogste punt bereikt

In maart bereikten we het hoogste punt van de bouw van de bediencentrale in Heerhugowaard. Op 15 maart toastten de gebruikers van het steunpunt en de bediencentrale en de aannemers op dit feestelijke moment. 




Lees verder
 
 
 
Voortgang van de bouw
Voortgang van de bouw

“We zijn nu op een punt gekomen, dat we zogenaamd wind en waterdicht zijn”, aldus Jan Elbers van Bouwbedrijf Nobel. “Dit betekent dat we bezig zijn met de afwerking van het gebouw. Er worden materialen gebruikt die weersinvloeden, zoals regenwater, luchtvochtigheid en kou, goed kunnen verdragen.”

Lees verder
 
 
 
Nieuwe werkplek bedienaren

Mike Backers, coördinator binnen Trigion, geeft een kijkje in de nieuwe werkplek van bedienaren. Door centrale bediening gaat er veel veranderen voor de bedienaren en dat vraagt een nieuwe manier van werken.

Lees verder
Nieuwe werkplek bedienaren
 
 
 
Bediensimulator
Brugwachters opgeleid met bediensimulator

ENGIE is verantwoordelijk voor de inrichting van de bediencentrale en aanpassingen bij bruggen en sluizen. Zij hebben samen met Movares een simulator gebouwd om de bediening virtueel te testen.

Lees verder
 
 
 
Gestuurde grondboringen voor glasvezel

Voor de communicatie tussen de bediencentrale en bruggen en sluizen is een glasvezelverbinding (voor uitsluitend eigen gebruik) nodig. Grote hoeveelheden data kunnen daarmee veilig en snel verstuurd worden. Hierdoor is er onder meer ‘realtime’ beeld van de bruggen en sluizen in de bediencentrale. Er mag vanzelfsprekend geen vertraging in het beeld zitten.

Lees verder
Gestuurde grondboring door Relined
 
 
 
Zonnepanelen op het dak
Duurzaamheid van het gebouw

De duurzaamheid van een gebouw wordt vastgesteld met een GPR-score (Gemeentelijke Praktijk Richtlijn). Deze score wordt bepaald door cijfers voor maatregelen op het gebied van energie, milieu, gezondheid, gebruikskwaliteit en toekomstwaarde. Hoe beter er op deze thema’s wordt gescoord, hoe hoger de score. De maximale GPR-score is 10. Voor de bediencentrale in Heerhugowaard is een GPR-score van 9,35 vastgesteld.

Lees verder
 
 
Planning

De bouw van het steunpunt en de bediencentrale wordt naar verwachting afgerond in juli 2018. Vanaf dat moment worden voorzieningen aangebracht in de centrale om bediening op afstand mogelijk te maken. De eerste brug die wordt aangesloten is de Stolperophaalbrug; deze wordt eind 2018 op de bediencentrale aangesloten. Vervolgens wordt de Zijperbrug aangesloten. Nadat deze twee bruggen een periode storingvrij op afstand zijn bediend, worden de andere 42 bruggen en sluizen gefaseerd, tot en met maart 2021, aangesloten op de bediencentrale.

 

 
 
 
 
Colofon

Contact met het projectteam? 24uurscentralebediening@noord-holland.nl

Deze digitale nieuwsbrief is een uitgave van programma en project centrale bediening bruggen en sluizen van de provincie Noord-Holland. Contact: servicepunt@noord-holland.nl of telefoon 0800 0200 600.