headerafbeelding
  duinpolderweg - donderdag 12 oktober 2017  
 
> In deze nieuwsbrief...
> Natuureffecten Duinpolderweg in beeld
> Ringvaart Haarlemmermeer: barrière of impuls voor innovatie?
> Een gebied met vele kwaliteiten: wonen
> Zorgvuldigheid kost tijd
> Vervolgstappen
 
 
In deze nieuwsbrief...
… leest u over het onderzoek naar de effecten van Duinpolderweg op de natuur. Daarnaast nemen twee experts verkeersmanagement ons mee in de uitdagingen en kansen rondom de Ringvaart. Ook gaan we in gesprek met bestuurders Tom Horn en Evert Jan Nieuwenhuis over de aantrekkingskracht van het gebied op nieuwe bewoners. Zij delen hun visie op de gevolgen van de inwonersgroei voor de bereikbaarheid. Tot slot licht projectmanager Bert Grotenhuis het belang van een zorgvuldig proces toe en zetten we de vervolgstappen van dit project voor u op een rij.
 
 
 
Natuureffecten Duinpolderweg in beeld

Nu de milieueffectrapportage (MER) voor Duinpolderweg vrijwel gereed is, worden ook de natuureffecten duidelijk. Jan Bakker, strategisch adviseur natuur en ruimte bij Royal HaskoningDHV, is er vanaf het begin bij betrokken geweest. Wat houdt zo’n natuurtoets in?

Lees verder
Vosse- en Weerlanerpolder, veenweidegebied ten noorden van Hillegom
 
 
 
Bennebroekerbrug over de Ringvaart, als verbinding tussen Bennebroek en Zwaanshoek
Ringvaart Haarlemmermeer: barrière of impuls voor innovatie?
In het project Duinpolderweg is de Ringvaart gedefinieerd als barrière voor het wegverkeer die geslecht moet worden met een extra brug. Voor de scheepvaart betekent een extra brug juist een extra obstakel in de doorstroming. Voldoende reden om de Ringvaart eens nader onder de loep te nemen. Jeannet van Arum en Bart Bosman, respectievelijk sectormanager verkeersmanagement en verkeersmanager bij provincie Noord-Holland, belichten beide kanten van deze weg-water kruisingen. Lees verder
 
 
 
Een gebied met vele kwaliteiten: wonen
De Duin- en Bollenstreek, Zuid-Kennemerland en Haarlemmermeer vormen een bijzonder gebied met een grote aantrekkingskracht op (innovatieve) bedrijven en nieuwe bewoners. Schiphol trekt miljoenen passagiers, er is intensieve handel in bloembollen en veel toeristen komen voor de prachtige zee, duinen, bollen, polders en plassen. Volop potentie dus, maar ook knelpunten voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en veiligheid. In deze nieuwsbrief belichten we de kwaliteiten van het gebied steeds vanuit een andere invalshoek. Deze keer het thema wonen. Lees verder
Tudorpark is met circa 1.250 woningen de grootste uitbreiding van Hoofddorp
 
 
Zorgvuldigheid kost tijd
Wat duurt het lang? Waarom worden er geen knopen doorgehakt?, het zijn reacties die nog weleens de revue passeren als het gaat om Duinpolderweg. Bert Grotenhuis, projectmanager vanuit de provincie Noord-Holland, is graag bereid opheldering te geven.

De provincies Zuid-Holland en Noord-Holland, Holland Rijnland, de Vervoerregio Amsterdam en zes gemeenten. Er zijn veel partijen betrokken bij de planstudie om de verkeersafwikkeling in de grensstreek te verbeteren. Maar de complexiteit zit vooral in de grootte van het gebied en de uiteenlopende onderzoeksvragen. Grotenhuis: “Een project dat zo ingewikkeld in elkaar steekt, vraagt om een zorgvuldig proces.” Lees verder
 
 
 
Vervolgstappen
In oktober en november worden de onderzoeken afgerond en de resultaten bestudeerd door de adviesgroep (vertegenwoordigers van dorpsraden, bedrijfsleven en maatschappelijke organisaties) en de stuurgroep (bestuurders van betrokken overheden). Op basis van hun advies nemen Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland en Noord-Holland in december een besluit over een voorlopig voorkeursalternatief. Daarna volgt eind 2017/ begin 2018 de behandeling in Provinciale Staten (PS). Lees verder
 
 
 
 
Colofon

Deze nieuwsbrief is een uitgave van het project Duinpolderweg (provincies Zuid- en Noord-Holland).

 

Heeft u deze nieuwsbrief doorgestuurd gekregen en wilt u zich inschrijven? Dat kan hier.

twitter Twitter