De winkel zo goed mogelijk openhouden tijdens de verbouwing. Dat is de uitdaging waar de Havendienst van Zaanstad al sinds de start van de vernieuwing van de Wilhelminasluis mee te maken heeft. En dat is best een opgave. Niet in de laatste plaats omdat dit heel veel afstemming vergt tussen de verschillende betrokken partijen. Sijmen van der Heden, civiel-technisch adviseur Havens & Vaarwegen van de Havendienst Zaanstad, vertelt over zijn ervaringen.
Wat is jouw rol vanuit de Havendienst met betrekking tot de vernieuwing van de Wilhelminasluis?
Ik ben sinds mei 2017 als civiel-technisch adviseur betrokken bij dit project. Aan mij onder andere de schone taak om tijdens de verbouwing enerzijds de belangen van de Havendienst te behartigen. En dat is de sluis zoveel mogelijk open houden voor scheepvaart. Anderzijds willen we aannemer Heijmans zoveel mogelijk ruimte geven om hun werkzaamheden uit te kunnen voeren. Want eind van dit jaar moet het werk klaar zijn. Dat is met recht een uitdaging. Want de Zaan is één van de drukste vaarroutes naar Noord-Holland. Om dat allemaal in goede banen te leiden moeten we als Havendienst er bovenop zitten. Dat betekent veel afstemmen, plannen lezen, maar ook het op de voet volgen van de situatie buiten. Dit alles maakt mijn taak heel afwisselend.
Wat vind je van de vernieuwing van de Wilhelminasluis?
Dit is heel bijzonder om mee te maken. Het gebeurt niet vaak dat er een sluis op deze schaal wordt aangepakt in Nederland. Ook de combinatie met de beide bruggen en het binnenstedelijk karakter van het project zijn uitzonderlijk te noemen. Het gebeurt allemaal op slechts een aantal vierkante meter.
Waarom is de vernieuwing van de Wilhelminasluis een verbetering?
Het vervangen van de huidige komvormige sluis voor een nieuwe moderne schutsluis biedt voordelen voor scheepvaart. De nieuwe sluis wordt 156 lang, 14 meter breed en 4,7 diep. Daardoor kunnen grote schepen de sluis makkelijker en sneller passeren. Het schutproces verloopt door de rechte vorm efficiënter. Bovendien kunnen de grootste schepen door de diepte van de nieuwe sluis voortaan vol beladen door de sluis.
Hoe ervaar je de werkzaamheden?
De vernieuwing van de Wilhelminasluis is een beladen project door de vertraging. Gelukkig is het nu anders. Direct na de herstart van de werkzaamheden is er veel energie gestopt in het herstellen van vertrouwen. Tussen de direct betrokken partijen maar ook de omgeving. Alle energie is erop gericht de werkzaamheden nu binnen een zo kort mogelijk tijdsbestek af te ronden.
|